به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، عرضه اولیهها به دلیل بازدهیای که در پی دارند قسمت مورد علاقه بورسیها هستند. به طوری که پرتفوی بسیاری از سهامداران بازار سرمایه فقط از عرضه اولیهها تشکیل و پای بسیاری از این افراد به دلیل عرضه اولیه به بازار سرمایه باز شده است. عرضه اولیهها در ماههای ابتدایی سال گذشته همسو با رشد شارپی بازار علاقهمندان زیادی داشتند، به طوری که در خرید این عرضهها، بیش از پنج میلیون نفر مشارکت میکردند.
در آن روزها بود که پای شرکتهای بزرگی از جمله شستا به بازار سرمایه باز شد و عرضه برخی دیگر از شرکت های بزرگ دولتی در حد حرف باقی ماند. در میان عرضه اولیه برخی شرکتها از جمله حآفرین و مدار آگهی و در دقیقه ۹۰ لغو شد.
البته با گذشت زمان به دلیل ریزش بازار، عرضه اولیهها همانند ابتدای سال ۱۳۹۹ با استقبال مواجه نشدند؛ به طوری که در عرضه اولیههایی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت، حدود دو میلیون نفر مشارکت کردند.
در این راستا عرضه اولیه که در میانههای شهریورماه صورت گرفت، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه سپیدار که اواسط دیماه صورت گرفت، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه کزغال که اواسط بهمنماه صورت گرفت، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند و در عرضه اولیه اپال که روز گذشته صورت گرفت، تنها دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند.
از سوی دیگر روند نزولی بازار روی بازدهی عرضه اولیهها نیز تاثیر گذاشت و حدود شش سهم عرضه اولیهها، با بازدهی منفی سال را به پایان بردند.
در این راستا، ۱۸ عرضه اولیه در فرابورس انجام شد که شامل نمادهای وپویا، پیزد، زملارد، کزغال، غگیلا، چخزر، شاروم، رافزا، گدنا، بپیوند، ثامید، کیا، وسپهر، زملارد، آریا، سپیدار، وکبهمن و ولپارس میشود. همچنین در بازار بورس نیز ۹ عرضه اولیه با نمادهای شبهساز، امین، غزر، آبادا، سیتا، شبهساز، اپال، بوعلی و شستا میشود.
نظر شما